Powrót


Papieska Intencja Apostolstwa Modlitwy – Kwiecień 2025

Intencja: O mądre korzystanie z nowych technologii.
Módlmy się, aby korzystanie z nowych technologii nie zastępowało relacji międzyludzkich, odbywało się w atmosferze szacunku do każdego człowieka i pomagało stawić czoła kryzysowi naszych czasów.

Ta intencja to wołanie o nieztracenie człowieczeństwa. Pamietajmy, że czlowieczeństwo kształtuje się i rozwija w każdym z nas przez relacje między osobami. Im bardziej więc wkraczają między nas nowe technologie, tym szybciej musimy nauczyć się wlaściwie z nich korzystać.

W życiu codziennym coraz częściej zdajemy się na algorytmy. GPS prowadzi nas drogą, którą szybciej lub taniej możemy dojechać. W telefonie znajdziemy odpowiedzi na to, czego akurat nie wiemy. Dodajmy, że odpowiedzi te są zgodne ze statystyczną trafnością, a niekoniecznie w stu procentach prawdziwe. Coraz więcej ludzi korzysta z takich udogodnień. Z programami sztucznej inteligencji (chatboty) można już przecież rozmawiać, zlecać im pisanie tekstów, przygotowanie opracowań, stawianie diagnoz medycznych albo generowanie ekspertyz prawnych. Perspektywy ich wykorzystania są coraz szersze. Tymczasem sztuczna inteligencja nie jest istotą ludzką. Nawet gdy wkrótce będzie mogła się samodzielnie udoskonalać, nie zastąpi człowieka. Odpowiedzi przez nią udzielane zależą przecież od danych, z których korzysta, i od tego, jak jest ustrukturyzowana.

Sztuczna inteligencja jest przede wszystkim narzędziem. Korzyści lub szkody, jakie przyniesie, będą zależeć od jej zastosowania. Papież Franciszek zwrócił na to uwagę, przemawiając do uczestników Forum G7, jakie odbywało się we Włoszech w czerwcu ubiegłego roku. Tematem obrad był możliwy wpływ sztucznej inteligencji na przyszłość ludzkości. Refleksja obejmowała zarówno fascynację ogromnymi możliwościami, jakie niosą nowe technologie, ale i obawy przed zgubnymi konsekwencjami ich użycia. Przemawiając na szczycie G7, papież przestrzegł, że sztuczna inteligencja może ograniczyć wizję świata do rzeczywistości wyrażalnej w liczbach i w gotowych kategoriach, wypierając wkład innych form prawdy. Postulował, aby coraz lepsze algorytmy uwzględniały też algoretykę, czyli były moderowane etycznie. Wtedy będą mogły być narzędziami budowania dobra i lepszego jutra.

W marcu papież Franciszek prosi nas o modlitwę, aby korzystanie z nowych technologii nie zastępowało relacji międzyludzkich. Mamy prosić o używanie ich z szacunkiem do każdego człowieka i wolą stawienia czoła kryzysowi naszych czasów.
/ampolska.co/

 
 

400 lat franciszkanów

 400 lat franciszkanów
w Osiecznej

Franciszkanów - reformatów sprowadzono do Osiecznej 1622 roku. Stało się to dzięki staraniom Adama Olbrachta Przyjemskiego, wielkiego oboźnego koronnego, senatora i późniejszego kasztelana gnieźnieńskiego. Tym aktem fundator wypełnił zobowiązanie testamentalne swej pierwszej małżonki Zofii z Przymułtowic Przyjemskiej. Uroczyste wprowadzenie braci odbyło się 14 sierpnia. Była to pierwsza fundacja reformatów w Wielkopolsce.

800 lat zakonu

1W 1209 roku św. Franciszek z Asyżu założył nowy zakon w Kościele. Siebie i swoich towarzyszy nazywał braćmi mniejszymi (łac. fratres minores) - chciał przez to podkreślić, że ich życie ma polegać nie na wywyższaniu się, ale na świadomym wyborze małości (łac. minoritas), uniżoności.

2Do takiej postawy zachęcał Chrystus w Ewangelii, a Franciszek nakazał w regule praktykować życie w ubóstwie i uniżeniu. Pierwszych zakonników nazywano Pokutnikami z Asyżu, dopiero później przyjęła się nazwa franciszkanie (od imienia św. Franciszka). Do XV wieku istniał jeden zakon franciszkański.

3W wyniku uwarunkowań na tle kulturowym, historycznym, geograficznym oraz na skutek różnic w praktycznym stosowaniu reguły, w XV i XVI w. wyłoniły się istniejące do dzisiaj trzy niezależne zakony franciszkańskie: Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych, Zakon Braci Mniejszych i Zakon Braci Mniejszych Kapucynów.

800 lat zakonu