Powrót

Święcenia diakonatu

Poznań

W sobotę 13 maja 2023r., w prowincji św. Franciszka z Asyżu w Poznaniu święcenia diakonatu przyjęli dwaj bracia: Rafał Gappa OFM z parafii św. Wawrzyńca w Lutowie w diecezji bydgoskiej oraz Henryk Muński OFM, pochodzący z parafii NMP Królowej Polski w Wejherowie.

W homilii bp Muskus zwracał uwagę na to, że z chwilą przyjęcia święceń bracia staną się sługami Ewangelii. – Strzeżcie się, by nie wpaść w pułapkę głoszenia swojej ewangelii, czyli traktowania Dobrej Nowiny wybiórczo, naginania jej do własnych wizji i poglądów, świadomego lub nieświadomego manipulowania nią, używania jej do potępiania inaczej myślących, wykorzystywania jej do piętnowania zachowań i postaw, które nie mieszczą się w naszym obrazie świata – przestrzegał.

– Ewangelia w waszych rękach, waszych ustach nigdy nie może stać się kamieniem rzucanym w drugiego człowieka. Jeśli nasze głoszenie wprowadza zamęt, mnoży podziały, wyklucza, niestety świadczyć to może o tym, że Dobra Nowina stała się jedynie materiałem wyjściowym do głoszenia swojej, ludzkiej ewangelii – dodał.

Jak podkreślał, by być autentycznym sługą Słowa i głosicielem Jezusowej Ewangelii, trzeba „wsłuchiwać się w nią wiernie i pokornie oraz głosić ją z prostotą całym swoim życiem”.

– Trzeba każdego dnia otwierać się na nią w głębokim przekonaniu, że znowu coś nowego nam objawi, że znowu coś niezwykłego w niej odkryjemy. Ewangelia bowiem jest rzeczywistością żywą i dynamiczną. Nie straciła smaku przez dwa tysiące lat i nie straci go do powtórnego przyjścia Pana. Jest, jak całe chrześcijaństwo, drogą pełną zaskoczeń i nowych odkryć – wyjaśniał bp Muskus. – Można powiedzieć, że Ewangelia jest zawsze przed nami, tak jak chrześcijaństwo wciąż jest jeszcze przed nami, nawet jeśli niektórzy wieszczą jego upadek – stwierdził krakowski biskup pomocniczy.

Pochodzący z zakonu franciszkańskiego duchowny wskazał wyświęcanym braciom przykład św. Franciszka z Asyżu, który „uczynił z Ewangelii regułę swojego życia i był jej posłuszny bez reszty”.

– Franciszek był zafascynowany Księgą, pokornie szukał w niej odpowiedzi na wszystkie dylematy i wątpliwości, i wskazówek przy podejmowaniu decyzji. Dzięki temu, że był sługą Ewangelii, stał się ikoną Chrystusa, bo Ewangelia prowadziła go do coraz doskonalszego naśladowania Zbawiciela, a on łagodnie się jej poddawał, pozwalał się jej przemieniać – mówił bp Muskus.

Dodał, że w życiu Biedaczyny ludzie odczytywali odblask Boga. – Jeśli więc spotykały go prześladowania i odrzucenie, i kpiny, to z powodu Jezusa ich doświadczał, a nie dlatego, że miał jakieś swoje koncepcje na odnowę Kościoła czy wizję nowego zakonu. Jeśli doświadczał niedogodności, to ze względu na Jezusa – podkreślał.

Nawiązując do zawartego w Dziejach Apostolskich opisu wyboru kolegium siedmiu, zauważył, że wyświęcanych w Poznaniu jest wprawdzie dwóch, ale „to nie znaczy, że brakuje pięciu”. – We dwóch macie stworzyć kolegium siedmiu. A to znaczy: macie za siedmiu służyć, za siedmiu głosić, za siedmiu kochać, za siedmiu dawać radość, za siedmiu nieść pokój. Dacie radę, jeśli na wzór diakona Franciszka nie odejdziecie od Chrystusa na krok – zapewnił ich na koniec.

/eKAI/

400 lat franciszkanów

 400 lat franciszkanów
w Osiecznej

Franciszkanów - reformatów sprowadzono do Osiecznej 1622 roku. Stało się to dzięki staraniom Adama Olbrachta Przyjemskiego, wielkiego oboźnego koronnego, senatora i późniejszego kasztelana gnieźnieńskiego. Tym aktem fundator wypełnił zobowiązanie testamentalne swej pierwszej małżonki Zofii z Przymułtowic Przyjemskiej. Uroczyste wprowadzenie braci odbyło się 14 sierpnia. Była to pierwsza fundacja reformatów w Wielkopolsce.

800 lat zakonu

1W 1209 roku św. Franciszek z Asyżu założył nowy zakon w Kościele. Siebie i swoich towarzyszy nazywał braćmi mniejszymi (łac. fratres minores) - chciał przez to podkreślić, że ich życie ma polegać nie na wywyższaniu się, ale na świadomym wyborze małości (łac. minoritas), uniżoności.

2Do takiej postawy zachęcał Chrystus w Ewangelii, a Franciszek nakazał w regule praktykować życie w ubóstwie i uniżeniu. Pierwszych zakonników nazywano Pokutnikami z Asyżu, dopiero później przyjęła się nazwa franciszkanie (od imienia św. Franciszka). Do XV wieku istniał jeden zakon franciszkański.

3W wyniku uwarunkowań na tle kulturowym, historycznym, geograficznym oraz na skutek różnic w praktycznym stosowaniu reguły, w XV i XVI w. wyłoniły się istniejące do dzisiaj trzy niezależne zakony franciszkańskie: Zakon Braci Mniejszych Konwentualnych, Zakon Braci Mniejszych i Zakon Braci Mniejszych Kapucynów.

800 lat zakonu